packaging
Wyszukaj w katalogu

Polecane firmy
WiSpak sp. z o.o. - Materiały i urządzenia do pakowania

WiSpak sp. z o.o. - Materiały i urządzenia do pakowania

Maszyny Pakujące Vincent Sp. z o.o.

Maszyny Pakujące Vincent Sp. z o.o.

Food Pack Sp. z o.o.

Food Pack Sp. z o.o.

WASTROL sp. z.o.o.

WASTROL sp. z.o.o.

Poleć nas innym
Słownik
Stowarzyszenie Producentów i Użytkowników Materiałów Opakowaniowych i Opakowań PROPAK
Stowarzyszenie Producentów i Użytkowników Materiałów Opakowaniowych i Opakowań PROPAK

powstało w 1989 roku i jest kontynuatorem działalności rozpoczętej w 1985 roku przez dobrowolne Zrzeszenie PROPAK. W 1992 roku PROPAK został członkiem Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych - NOT.

Cele jakie stawia sobie Stowarzyszenie PROPAK to:

- promocja krajowych, zagranicznych producentów opakowań maszyn pakujących i maszyn do produkcji opakowań
- propagowanie i rozwijanie współpracy z podmiotami zagranicznymi, prowadzenie wymiany handlowej i myśli techniczno-technologicznej, wprowadzenie wspólnych przedsięwzięć oraz wymiany doświadczeń i informacji poprzez organizację targów, sympozjów specjalistycznych oraz giełd i wystaw
- udzielanie członkom Stowarzyszenia wszechstronnej pomocy w rozwiązywaniu zagadnień ekonomicznych, organizacyjnych i prawnych w zakresie prowadzonej przez nich działalności,
- inspirowanie przedsięwzięć i upowszechnianie działań zmierzających do doskonalenia produkcji materiałów opakowaniowych i opakowań, oraz rozwiązań prawnych w sektorze opakowań.

Oficjalna strona: www.propak.pl



CMYK
CMYK

to zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii i metodach pokrewnych (atramenty, tonery i inne materiały barwiące w drukarkach komputerowych, kserokopiarkach itp.). Na zestaw tych kolorów mówi się również barwy procesowe lub kolory triadowe (kolor i barwa w jęz. polskim to synonimy). CMYK to jednocześnie jedna z przestrzeni barw w pracy z grafiką komputerową.

C cyjan (ang. Cyan)
M magenta (ang. Magenta)
Y żółty (ang. Yellow)
K czarny (ang. blacK)

- Cyjan – odcień niebieskiego, ale trochę bledszy i bardziej spłowiały, można go określić jako szarobłękitny lub sinoniebieski. Najbardziej podobne kolory to błękit, szafir i turkus. Nazywanie koloru cyjanowego kolorem "zielononiebieskim" jest błędem wynikającym z niezrozumienia różnic pomiędzy addytywną i subtraktywną metodą mieszania barw. W syntezie addytywnej kolor uzyskany w wyniku połączenia zielonego i niebieskiego.

- Magenta
– w syntezie addytywnej kolor uzyskany w wyniku połączenia czerwieni i niebieskiego. Najbardziej podobne kolory to purpura, karmazyn i amarant.   

- Yellow – kolor bardzo podobny do żółtego, jednak trochę bledszy od typowej nasyconej żółcieni. W syntezie addytywnej kolor uzyskany w wyniku połączenia czerwieni i zielonego.

- Black – kolor czarny, jednak o niezbyt głębokiej czerni.

Farby w ww. kolorach nie są określone jednoznacznie, toteż odcienie ich kolorów różnią się u różnych producentów, szczególnie w różnych regionach świata.




Stowarzyszenie Forum Opakowań Szklanych (FOS)
Stowarzyszenie Forum Opakowań Szklanych (FOS)

zrzesza kadrę kierowniczą przedsiębiorstw przemysłu opakowań szklanych i przedsiębiorstw oraz organizacji z nimi współpracujących, działających w zakresie recyklingu szkła, w tym również zagranicznych, oraz jako członków wspierających osoby prawne - przedsiębiorstwa branży szklarskiej. Nie kierujemy się chęcią zysku i prowadzimy działalność non - profit, realizując następujące cele:

- promocja opakowań szklanych jako najbardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego,
- prowadzenie współpracy i reprezentowanie członków wobec krajowych i zagranicznych stowarzyszeń i organizacji działających w przemyśle opakowań,
- rozwijanie ogólnopolskiego systemu recyklingu,
- reprezentowanie interesów producentów opakowań szklanych na forum gospodarczym i politycznym,
- propagowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska.


Oficjalna strona: www.fos.pl



PakStar
PakStar

to Ogólnopolski Konkurs Opakowań, którego celem jest wspieranie działań zmierzających do udoskonalania opakowań, by lepiej zaspokajały potrzeby użytkowników, przy jednoczesnym uwzględnieniu obowiązujących przepisów i wymagań w zakresie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska. Organizatorami wydarzenia są Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań oraz Krajowa Izba Opakowań przy współpracy Międzynarodowych Targów Poznańskich.  




Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań (COBRO)
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań (COBRO)

COBRO powstał w 1973 roku w wyniku przekształcenia działającego od 1958 roku Centralnego Ośrodka Opakowań. Jest jednostką działającą na własnym rozrachunku, pracującą głównie na zlecenia producentów i użytkowników materiałów opakowaniowych i opakowań. Dysponuje nowocześnie wyposażonymi laboratoriami badawczymi jak również urządzeniami do produkcji doświadczalnych serii materiałów opakowaniowych i opakowań. Posiada gruntownie wykształconą i doświadczoną kadrę specjalistów.

W ramach swej działalności COBRO współpracuje z wieloma zagranicznymi instytutami branżowymi oraz organizacjami międzynarodowymi. Jestczłonkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Badawczych Instytutów Opakowaniowych IAPRI oraz Światowej Organizacji Opakowań (WPO). Należy także do Polskiej Izby Opakowań (PIO).

Oficjalna strona: www.cobro.org.pl



Kontener
Kontener

to zazwyczaj metalowa  skrzynia o zunifikowanych wymiarach, służąca do przewozu drobnicy zapakowanej zazwyczaj w opakowania kartonowe, paczki, skrzynie, worki, które czasami dodatkowo mogą być umieszczone na europaletach. Ujednolicenie wymiarów pozwala przyspieszyć operacje za- i wyładunku oraz stosować wyspecjalizowany sprzęt. W dużej liczbie przypadków kontener chroni przewożony ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi i warunkami atmosferycznymi.

Rozmiary kontenerów, ich właściwości konstrukcyjne powodują, że do ich przewozu wykorzystuje się specjalistyczne środki transportowe. Zapewniają one również szybki załadunek i wyładunek oraz bezpieczny ich przewóz. Sposoby przewozu kontenerów:

- transport morski
- transport kolejowy
- transport samochodowy



Etykieta termokurczliwa
Etykieta termokurczliwa

(zwana także etykietą shrink sleeve) to nowoczesna kategoria etykiet służących do znakowania produktów. Etykiety termokurczliwe powstają w wyniku zadruku rękawa z folii ulegającej skurczeniu na całej powierzchni pod wpływem ciepła.

Do produkcji takich etykiet, stosownie do potrzeb, stosowane są różne materiały, m.in. PVC (polichlorek winylu), PET-G (politereftalan etylenu z glikolem) czy OPS (polistyren), charakteryzujące się m.in. zróżnicowanym stopniem kurczliwości. Obecnie stosowane są również w pełni ekologiczne materiały produkowane z surowców odnawialnych, np. kwasu polimlekowego (polilaktyd ). Etykiety termokurczliwe wykorzystywane są obecnie przede wszystkim w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
 
Rodzaje etykiet termokurczliwych
:

- Etykieta pełna (tzw. full body label) - zazwyczaj okrywa całą powierzchnię pojemnika, ściśle przylegając do jego obrysu. Do tej kategorii etykiet zalicza się również etykiety termokurczliwe półpełne - tylko częściowo pokrywające powierzchnię pojemnika.

- Etykieta do wielopaków (tzw. combo pack label) - używana przede wszystkim do promocyjnego łączenia produktów, niekoniecznie tych samych. Mogą to być przedmioty o zróżnicowanym kształcie i wielkości.

- Etykieta zabezpieczająca - plomba (tzw. tamper evident label) - kategoria etykiet stwarzająca możliwość zabezpieczenia produktu przed otwarciem; etykieta taka, zaaplikowana na zamknięciu pojemnika, pełni rolę plomby gwarancyjnej.



Digipak (również digipack, digi-pack lub digi-pak)
Digipak (również digipack, digi-pack lub digi-pak)

to opatentowany przez firmę MeadWestvaco, Inc. rodzaj opakowania na płyty kompaktowe o średnicy 12 cm, takie jak CD, DVD, HD-DVD czy Blu-ray. Opakowanie przypomina książkę, okładka wykonana jest z tektury, a płyta osadzona w plastikowej, zwykle przeźroczystej tacce przyklejonej do wewnętrznej części okładki. Digipaki są mniej trwałe i odporne na zniszczenia od popularnych jewel case’ów, jednak są bardziej przyjazne środowisku naturalnemu.

Oprócz standardowego digipaku, rozróżniamy również digiplus (dodatkowa zakładka, w której można umieścić jakiś gadżet) i minipack (bez plastikowej tacki, płyta umieszczona zostaje w kartonowej kieszonce).


Papier typu Kraft
Papier typu Kraft

to papier wytwarzany z makulatury lub włókien pierwotnych, dostępny w gramaturach: 32, 50, 60, 70, 80, 90, 100-125 g/m2. Produkowany jest w kolorach szarym, beżowym, białym, oraz fakturach : gładkiej i prążkowanej. W dystrybucji dostępny jest w zwojach lub arkuszach.

Gramatura papieru Kraft sprawia, że jest on gruby i nie przepuszcza światła. Może posiadać dodatkową, wzmocnioną strukturę, dzięki czemu wytrzymuje większe obciążenia. Parametry wytrzymałościowe to jedna z najważniejszych zalet użytkowych papierów typu Kraft. Jego powierzchnia jest jednolita, co ułatwia wprowadzanie nadruku.

Zastosowania:


- do produkcji ekologicznych toreb dla przemysłu spożywczego,
- jako papier osłonowy w przemyśle lakierniczym,
- w przemyśle meblarskim do pakowania mebli,
- do produkcji toreb ozdobnych i kopert,
- do produkcji taśm , wstążek i sznurka,
- do pakowania świeżej żywności, kwiatów, książek,
- do zabezpieczania krawędzi palet i towarów przed uszkodzeniami w transporcie (kątowniki tekturowe)
- worki powietrzne – sztauerskie
- do zabezpieczania powierzchni pomieszczeń w pracach malarskich i remontowych




Puszka do napojów
Puszka do napojów

to rodzaj opakowania, używanego w przemyśle spożywczym, głównie piwowarskim oraz napojów chłodzących do przechowywania napojów.

Pomysł wykorzystywania metalowych puszek do przechowywania napojów wywodzi się z USA z czasów prohibicji. W 1959 roku Ermal Cleon Fraze uzyskał w Urzędzie Patentowym USA patent (nr. 3.349.949) na wzór puszki, jaki znamy obecnie: z zawleczką (nazywaną kluczykiem) i nacięciem na wieczku ułatwiającym jej otwieranie. Na rynku cywilnym pierwsze napoje bezalkoholowe w takich puszkach - R.C. Cola i Diet-Rite Cola (obydwa wyprodukowane przez Royal Crown Cola) zaczęto sprzedawać w 1964 roku. Pierwsze produkowane w Polsce piwo puszkowe pojawiło się na rynku w 1991 roku dzięki firmie Legpol rozlewającej w Okocimiu piwo.

Puszki produkuje się metodą DWI (draw and wall ironing). Najpierw z blachy grubości około 0,3 mm wytłaczane są kubki. Następnym etapem jest przetłaczanie, w wyniku którego średnica puszki zmniejsza się, a ścianki boczne są wydłużane i pocieniane. Kolejny etap to profilowanie dna puszki, obcięcie górnej krawędzi, mycie i lakierowanie. Następnie formowana jest szyjka, której średnica jest mniejsza niż średnica puszki oraz formowany jest kołnierz służący do zamocowania wieczka. Po napełnieniu puszki napojem następuje zamknięcie wieczka na podwójną zakładkę. Puszki do napojów wykonane z aluminium nadają się do recyklingu. Wiele firm zajmujących się obrotem surowcami wtórnymi prowadzi ich skup.



Wybierz województwo
lub wybierz kategorię z listy:


Najnowsze firmy
EURO-BAND-SERWIS s.c.- maszyny pakujące, akcesoria, serwis
EURO-BAND-SERWIS s.c.- maszyny pakujące, akcesoria, serwis

Zobacz wizytówkę
EURO-BAND-SERWIS s.c. - Materiały opakowaniowe
EURO-BAND-SERWIS s.c. - Materiały opakowaniowe

Zobacz wizytówkę
SECURAL s.c. - Materiały opakowaniowe
SECURAL s.c. - Materiały opakowaniowe

Zobacz wizytówkę
Najbliższe targi i wystawy
W kwietniu 2018 r. już po raz dziesiąty spotkamy się w Hali Expo XXI w Warszawie na Międzynarodowych Targach Opakowań Packaging Innovations 2018 - największej tego typu imprezie w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas poprzedniej edycji Targów swoją ofertę przedstawiło 200 firm, a liczba gości przekroczyła 4,5 tys. Wśród nich byli przedstawiciele firm nie tylko rodzimego rynku, ale z całego świata.
Więcej